Når sola står høyt på himmelen og badetemperaturene stiger, så er det mye som frister mer enn å bruke tiden på matlaging.


Da er disse digge lompetoastene et supert lunsjvalg. Bruk en fettkilde som smørebase, for eksempel rød eller grønn pesto, kremost, guacamole eller aioli. Velg minst to typer grønnsaker, som for eksempel løk, tomat, spinat, paprika, sopp og vårløk. Tilsett en proteinrik ost, og styr unna de mest prosseserte variantene, og legg eventuelt til en ekstra proteinkilde i form av magert kjøttpålegg.

Er du glad I toast så kommer du til å elske denne oppskriften på vaffeltoast med pesto.

Serveres med en kalorifattig salat satt sammen av rå grønnsaker.

Lompetoast

Course: Lunch
Keyword: lunsj
Print Recipe

Ingredients

  • 4 lomper
  • 2 ts rød pesto
  • 1 dl revet ost
  • 1 ss finahakket løk
  • 1 tomat i tynne skiver

Instructions

  • Smør pesto utover to av lompene
  • Strø over revet ost og finhakket løk
  • Skjær tomaten i tynne skiver og legg oppå
  • Ha på salt og pepper og legg en lompe på toppen
  • Ha lompetoastene i et vaffeljern og stek til osten er smeltet og lompene gyldne
  • Server med en frisk salat

Notes

For en ikke-vegetarisk versjon av denne retten så kan du bytte ut tomater med skinke eller magert kjøttpålegg.